eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Zarządzenie nr 13/2024 w sprawie wprowadzenia Procedury Obiegu Dokumentów Finansowo?Księgowych Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
z dnia 08.05. 2024 roku
Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
w sprawie wprowadzenia Procedury Obiegu Dokumentów Finansowo?Księgowych Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Darskowie zarządza co następuje:
§ 1
Wprowadza się Procedurę Obiegu Dokumentów Finansowo–Księgowych Domu Pomocy Społecznej w Darskowie, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
Wykonanie powierza się Zastępcy Dyrektora, Kierownikowi Działu Terapeutyczno?Opiekuńczego, pracownikom administracji oraz pracownikom merytorycznym.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dyrektor Domu Pomocy społecznej w Darskowie
Beata Szczurko
Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 13/2024
Dyrektora DPS Darskowo z dnia ……..2024
Procedura Obiegu Dokumentów Finansowo–Księgowych
Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
- Każdy dokument finansowo-księgowy, który jest odzwierciedleniem wpływu środków do jednostki lub dokonanego przez jednostkę wydatku winien być poddany kontroli, tj. sprawdzeniu legalności, rzetelności oraz prawidłowości zdarzeń i operacji gospodarczych odzwierciedlonych w tym dokumencie.
- Dowody księgowe podlegają kontroli pod względem:
- merytorycznym,
- formalno-rachunkowym.
- Kontrola merytoryczna polega na zbadaniu, czy dane zawarte w dokumencie odpowiadają rzeczywistości, czy wyrażona w dowodzie operacja gospodarcza była celowa oraz czy została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Kontrola merytoryczna dokonywana jest w oparciu o następujące kryteria:
- legalności: zbadanie zgodności danych zawartych w dokumencie z rzeczywistym zdarzeniem gospodarczym oraz z obowiązującym prawem, a także z aktami administracyjnymi, orzeczeniami sądowymi, umowami cywilnoprawnymi oraz innymi obowiązującymi aktami i normami,
- celowości: stwierdzenie czy określona w dowodzie operacja gospodarcza była celowa z punktu widzenia gospodarczego, tzn. czy poniesienie wydatku było uzasadnione,
- rzetelności: potwierdzenie zgodności operacji ze stanem faktycznym (np. czy wielkości ilościowe zgadzają się ze stanem faktycznym),
- gospodarności: zapewnienie oszczędnego i efektywnego wykorzystania środków oraz uzyskanie właściwej relacji poniesionych nakładów do uzyskanych efektów.
- Kontrola merytoryczna dowodów księgowych polega w szczególności na sprawdzeniu czy:
- dokument został wystawiony przez właściwy podmiot,
- operacji gospodarczych dokonały osoby do tego upoważnione,
- planowana operacja gospodarcza znajduje potwierdzenie w założeniach zatwierdzonego planu finansowo-gospodarczego,
- dokonana operacja gospodarcza była celowa, tj. była zaplanowana do realizacji prawidłowego funkcjonowania jednostki,
- dane zawarte w dokumencie odpowiadają rzeczywistości, tj. operacja gospodarcza została wykonana w sposób rzetelny i zgodnie z obowiązującymi normami,
- została zawarta umowa na operację, która jest dokumentowana tym dowodem księgowym, zastosowane ceny i stawki są zgodne z zawartymi umowami lub innymi przepisami obowiązującymi w danym zakresie, zdarzenie gospodarcze przebiegało zgodnie z obowiązującym prawem.
- Wstępnej kontroli merytorycznej dokonuje zastępca dyrektora, a następnie zatwierdza do realizacji Dyrektor.
- Kontrola merytoryczna obejmuje również sprawdzenie, czy dokonywanie wydatków jest zgodne z ustawą o finansach publicznych oraz czy realizacja zadań jest objęta zatwierdzonym planem finansowym.
- Do zadań kontroli merytorycznej należy zadbanie o wyczerpujący opis operacji gospodarczej; wyznaczony pracownik opisuje szczegółowo cel dokonania zakupu i miejsce przeznaczenia
z powołaniem się na zamówienie, regulamin lub umowę; potwierdzenie że usługa została wykonana i dołączony protokół odbioru prac zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. - W przypadku gdy z dowodu księgowego nie wynika jasno charakter zdarzenia gospodarczego to niezbędne jest jego uzupełnienie: na odwrocie dokumentu lub w załączniku do dokumentu.
- Przy realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych ze środków UE lub innych środków zagranicznych dowody księgowe winny być opatrzone dodatkowymi adnotacjami wynikającymi z umów i wytycznych obowiązujących przy realizacji tych projektów.
- Fakt dokonania zakupu za gotówkę musi być uwidoczniony na dokumencie w formie stwierdzenia „zapłacono gotówką” lub potwierdzony dokumentem KP wystawionym przez sprzedawcę.
- Potwierdzenie dokonania kontroli merytorycznej następuje w momencie umieszczenia na dokumentach odpowiednich zapisów:
„sprawdzono pod względem merytorycznym” wraz z podpisem osoby upoważnionej oraz datą.
- Kontrola formalno-rachunkowa polega na ustaleniu czy dokument zawiera wszystkie wymagane dla niego elementy, a w szczególności nazwy, adresy, przedmiot i datę dokonania operacji, itp. oraz czy podane w dokumentach dane liczbowe nie zawierają błędów arytmetycznych, a zwłaszcza czy:
- wskazane zostały podmioty uczestniczące w operacji gospodarczej,
- posiada datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą – także datę sporządzenia dowodu;
- określa przedmiot operacji oraz jej wartości i ilości,
- jest wystawiony w sposób czytelny i trwały,
- działania arytmetyczne w nim zawarte zostały prawidłowo wykonane,
- Ostatecznej kontroli formalno–rachunkowej wszystkich dokumentów dokonują pracownicy Centrum Usług Wspólnych Powiatu Drawskiego.
- Potwierdzenie dokonania ostatecznej kontroli formalno–rachunkowej następuje
w momencie umieszczenia na dokumentach lub ich zbiorczym zestawieniu zapisu: sprawdzono pod względem formalno–rachunkowym. - Wszystkie dowody księgowe lub ich zbiorcze zestawienia podlegają kontroli zgodnie z poniższą tabelą:
|
Kontrola merytoryczna |
Kontrola formalno- rachunkowa |
Wstępna kontrola |
Zatwierdzenie do wypłaty |
Jednostka (DPS) |
Dyrektor jednostki (lub osoba upoważniona)
|
pracownik CUW
|
Zastępca dyrektora oraz wyznaczeni pracownicy merytoryczni |
Dyrektor jednostki (lub osoba upoważniona)
|
- Na zrealizowanych (zapłacone przelewem) dowodach, umieszcza się klauzulę: „płatne przelewem, dnia ………………., podpis pracownika CUW”, która uniemożliwia powtórne zrealizowanie tego samego dowodu. W przypadku niezrealizowania zatwierdzonego dokumentu (np. z powodu braku środków na rachunku bankowym), ponowna realizacja możliwa jest na podstawie sporządzonego przez upoważnionego pracownika CUW wydruku
z systemu bankowości elektronicznej, potwierdzającego niezrealizowanie płatności. - Schemat obiegu dokumentów finansowo księgowych przedstawia załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
Załącznik nr 1 do Procedury Obiegu Dokumentów Finansowo–Księgowych
Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
SCHEMAT OBIEGU DOKUMENTÓW FINANSOWO - KSIĘGOWYCH
oraz zastępca dyrektora |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marta Tarczyńska | 11-06-2024 12:30 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | Marta Tarczyńska | 11-06-2024 |
Ostatnia aktualizacja: | - | 11-06-2024 12:30 |