eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Dostępność
ZAPEWNIENIE DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI
Informacje ogólne:
Dom Pomocy Społecznej w Darskowie
Darskowo 7; 78-520 Złocieniec
tel. 94 36 716 56
e-mail: dpsdarskowo@wp.pl
Do zadań Koordynatora do spraw dostępności należy w szczególności:
- wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej w Darskowie;
- przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Dom Pomocy Społecznej w Darskowie;
- monitorowanie działalności Domu Pomocy Społecznej w Darskowie w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
1. Deklaracja dostępności Biuletynu Informacji Publicznej Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
Dom Pomocy Społecznej w Darskowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Domu Pomocy Społecznej w Darskowie.
2. Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych
i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
Treści niedostępne:
Część dokumentów nie jest dostępna cyfrowo – zostały opublikowane w postaci skanu.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności:
Deklarację sporządzono dnia: 2021-01-22
Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia: 2022-03-14
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
3. Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada:
Kierownik Działu Gospodarczego - Zbigniew Jakomulski
e-mail: dpsdarskowo@wp.pl
Telefon: 94 36 716 56
4. Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia
w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
5.Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
Organ nadzorujący: Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Darskowie
Adres: Darskowo 7; 78-520 Złocieniec
E-mail: dpsdarskowo@wp.pl
Telefon: 94 36 716 56
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
6.Dostępność architektoniczna
Dostępność architektoniczna Budynek Domu Pomocy Społecznej w Darskowie jest dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych. W budynku, przy wejściu głównym znajduje się dźwig osobowy z poręczą, umożliwiającą zatrzymanie się na piętrze budynku. Dźwig posiada systemem przywoławczy serwisu w przypadku awarii. Budynek dostosowany jest do obsługi osób poruszających się na wózkach. Na parterze budynku jest zlokalizowana toaleta dostosowana dla osób niepełnosprawnych. Budynek jest wyposażony w dźwig dla osób poruszających się na wózkach oraz schodołaz. Dostępne są również: balkonik, wózek inwalidzki, kule. Pomieszczenia budynku połączone są holami wewnętrznymi z możliwością przemieszczania się osób niepełnosprawnych. Ciągi komunikacyjne są oporęczowane Wolnostojący budynek gospodarczy jest jednopiętrowy - nie wymaga windy.
7.Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Dom Pomocy Społecznej w Darskowie w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej osobom doświadczającym trwałych lub okresowych trudności w komunikowaniu się zapewnia kontakt
z placówką poprzez:
- korzystanie z poczty elektronicznej – email: dpsdarskowo@wp.pl
- kontaktu telefonicznego pod nr: 94 36 716 56
- wysyłanie korespondencji na adres: Darskowo 7; 78-520 Złocieniec
Dom Pomocy Społecznej w Darskowie nie zapewnia możliwości komunikowania się za pomocą tłumacza języka migowego.
Do Domu Pomocy Społecznej w Darskowie jest możliwość wstępu z psem asystującym.
Plan działania Domu Pomocy Społecznej w Darskowie,
na rzecz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022- 2023
Plan działania Domu Pomocy Społecznej na rzecz poprawy zapewnienia dostępności został opracowany w oparciu o obowiązujące przepisy prawa oraz dobre praktyki odnoszące się do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym w szczególności:
-
- przepisy Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2020.1062),
- przepisy Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019.848).
Plan ma na celu wprowadzenie działań zmierzających do stałej poprawy dostępności DPS oraz jakości świadczonych usług. Przyjęty Plan uwzględnia problematykę osób ze szczególnymi potrzebami we wszystkich obszarach działalności Domu. Celem podejmowanych przez Dom działań jest zapewnienie dostępnych rozwiązań dla interesantów, podopiecznych i pracowników DPS.
Działania przedstawione w planie obejmują perspektywę czasową na spełnienie wymagań opisanych w artykule 6 UzD. tj. do 2025 roku (termin złożenia drugiego raportu o stanie dostępności ).
L.p. |
Obszar |
Zakres działania |
Sposób realizacji |
Dostępność architektoniczna |
|||
1 |
Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków |
Wdrażanie rozwiązań zwiększających dostępność architektoniczną budynków. Monitoring dostępności architektonicznej budynku. |
Aranżacja ciągów komunikacyjnych |
2. |
Instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych |
Monitoring dostępności urządzeń i rozwiązań architektonicznych |
Cykliczny przegląd wind i dźwigu. |
3. |
Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń |
Opracowanie informacji na temat rozkładu pomieszczeń |
W budynkach należy umieścić: - tablicę informacyjną a także plan budynku |
4. |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób |
Dostosowanie procedury ewakuacyjnej uwzględniającej osoby z niepełnosprawnościami. |
Realizacja cyklicznych szkoleń dla pracowników DPS odpowiedzialnych za ewakuację. Skrzynki hydrantów wewnętrznych oznaczyć kolorem kontrastowym w stosunku do ściany, na której są zamontowane (RAL 3000) Rozmieszczenie w budynkach planów ewakuacyjnych Doposażenie w schodowe wózki ewakuacyjne, maty ewakuacyjne. Oznaczenie na drogach ewakuacji ościeżnic kolorem kontrastowym Wyznaczenie miejsca przetrwania. |
|
Otoczenie budynków |
Oznaczenia, miejsca parkingowe, nawierzchnia, wejście do budynków |
Dostosowanie ilości miejsc postojowych (Oznaczenie ich poziome i pionowe, pomalowanie na kolor niebieski) Oznakowanie wejścia do budynku. Montaż Fakturowych Oznaczeń Nawierzchni przy stopniach schodów. Pasy ostrzegawcze na stopniach i przed wejściem/wyjściem do budynku. |
l.p. |
Obszar |
Zakres działania |
Sposób realizacji |
Dostępność cyfrowa |
|||
1. |
Dostępność stron www, aplikacji oraz dokumentów |
Zapewnienie dostępnych dokumentów cyfrowych zgodnych z wymaganiami WCAG |
Szkolenie dla wszystkich pracowników tworzących dokumenty cyfrowe. Uwzględnić w planie szkoleń. Audyt dokumentów cyfrowych. |
Redagowanie treści dostępnej strony www |
Szkolenie dla redaktorów stron www |
||
Dostępność stron www, oraz narzędzi i oprogramowania dla pracowników |
Audyt dostępności stron |
||
Deklaracja dostępności |
Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności do dnia 31 marca każdego roku |
l.p. |
Obszar |
Zakres działania |
Sposób realizacji |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna |
|||
1. |
Obsługa z wykorzystaniem środków sposobów wspierających komunikowanie się. |
Obsługa z wykorzystaniem tłumacza języka migowego |
Oznaczenie miejsca obsługi osób niepełnosprawnych. Rozważyć przeszkolenie pracowników obsługi klienta z zakresu języka migowego (kurs) |
Obsługa bezpośrednia osób słabosłyszących |
Montaż pętli indukcyjnej |
||
Obsługa osób niedowidzących/słabowidzących |
Doposażenie pomieszczeń biurowych w lupę-soczewkę Fresnela w formacie A4 |
||
Przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym |
Zainstalowanie aplikacji WhatsApp |
||
2. |
Zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami dostępu do informacji o zakresie swojej działalności |
Polski Język migowy |
Nagranie treści w PJM |
3. |
Raport o stanie dostępności. Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
1. Monitoring DPS w zakresie zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej, komunikacyjno-informacyjnej, obsługi klienta i jakości świadczonych usług. 2. Opracowanie Raportu 3. Opracowanie Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
1. Wewnętrzne audyty dostępności. 2. Publikacja na BIP i stronie internetowej Raportu o stanie dostępności DPS w Darskowie oraz Planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Opublikował w BIP: Marta Tarczyńska
Data publikacji: 14 marca, 2022 | Data ostatniej aktualizacji: 14 marca, 2022
Plan działania Domu Pomocy Społecznej w Darskowie,
na rzecz zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
na 2021 rok
Opublikował w BIP: Marta Tarczyńska
Data publikacji: 12 lutego, 2021 | Data ostatniej aktualizacji: 12 lutego, 2021
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Marta Tarczyńska | 12-02-2021 13:47 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 14-03-2022 | |
Ostatnia aktualizacja: | Marta Tarczyńska | 12-02-2021 13:50 |